ACT – Att hantera stress och främja hälsa

”ACT i ”Studiecirkelform”

ACT är en kurs baserad på senaste forskningen kring stress och välmående. Du får lära dig konkreta och evidensbaserade verktyg för att hantera livets stress och att leva ditt liv i mer samklang med dina livsvärden. Kursen ges vid fyra tillfällen, där varje kurstillfälle är två timmar (totalt 10 timmar). Träffarna är varannan vecka. Gruppens storlek är begränsad till max 12 personer. Vi kommer arbeta i studiecirkelform där deltagarna delar med sej av egna erfarenheter och tankar och kursledaren vägleder och håller ihop programmet. Innehållet är en blandning av teori och upplevelsebaserade moment. Man arbetar individuellt, med par-och gruppövningar samt med frågeställningar i diskussionsform. Personliga samtal kan vid önskemål ges samt ett uppföljningstillfälle efter avslutad kurs (gärna efter ca 3 månader).

Följande är frågor vi kommer att arbeta kring:

  • Vad tycker jag är viktigt och vad ska mitt liv stå för?
  • Vad vill jag ska finnas med i mitt liv inom livets olika områden.
  • Hur kan vi förhålla oss till den stress som är ofrånkomlig i vårt dagliga liv?
  • Vad bör vi acceptera och vad kan vi förändra?
  • Vad är stress och vad händer i kroppen när vi är stressade?
  • Hur kan vi förhindra depression eller utmattningsdepression?
  • Hur kan vi använda ett Salutogent perspektiv och ha positiv psykologi som utgångspunkt på livets olika utmaningar?

Vid varje kurstillfälle kommer du bli uppmanad att börja använda de strategier du lärt dig på kursen, I ditt dagliga liv, för att konkret ta steg i riktning mot det liv du vill leva. Tillsammans med andra jobbar du med livsfrågor inom alla delar av livet och får lära dig verktyg för att skapa ett liv i bättre balans. Kursen baserar sig på en form och vidareutveckling av KBT kallad ACT – Acceptance and commitment training/therapy.

Vad säger forskningen?
Denna modell är en svensk omarbetning av ”ACT at work” som fått goda resultat efter forskning i England och Sverige. De som genomgått kursen har sänkt arbetsrelaterad stress och ökat sin generella psykiska hälsa. (Bond & Bunce 2000; Bond & Bunce 2003). Ytterligare forskning från både Sverige, England och Australien visar att detta är en effektiv metod för att minska bland annat stress, ångest och nedstämdhet och vidare öka livskvalitet, välmående och arbetsengagemang för vuxna och ungdomar.

Vill du ta del av forskningen och grundaren till det svenska upplägget, besök www.livskompass.se

Tid
Torsdagar kl 18-20
1.To 10/10 ht 2019
2.To 24/10
3.To 7/11
4.To 21/11

Plats
Vänersborg på Blixthälsa1tr upp. Industrigatan 10

Pris 2000 kr inkl moms

Kurslitteratur:
Tid att leva, Livheim, Ek, Hedensjö ingår + presentationsmaterial
Kaffe & Te med tilltugg

Kursledare ACT
Annika Blixt, Blixthälsa hälsovetare, CNMmassör & yogalärare

Anmälan och frågor
info@blixthalsa.se
070-7726260

Kursledaren är utbildad handledare för ACT, med en erfarenhet- och kompentens plattform inom praktisk och teoretisk hälsovetenskap, massage, yoga och motiverande samtal.
I samarbete med Medborgarskolan

OnsdagsOrdet

Dags igen för OO

En sommar har gått och de flesta har satt igång skola, arbete eller annan sysselsättning inför hösten. Men än finns tid att njuta och ta vara på sensommardagarna som kommer och överraskar oss med sin värme och fantastiska energi, precis när vi trodde att allt var över.

För dej som inte sett eller läst OO förut så startade jag detta som en uppiggare och tankeväckare mitt i veckan. Syftet var att lyfta upp tankar och ämnen som har med hälsolivet att göra och även koppla det till den verksamhet jag bedriver.

Att det blev onsdag som delgivningsdag beror på att just onsdag ibland kallas ”lillelördag” och att det var enda kvällen pigorna förr i tiden hade ledigt. De fick då passa på att ha lite helgstämning och kanske fira något eller bara njuta och göra det där lilla extra! Jag tycker det är en bra ide´ att bevara den tanken, att vi behöver dagar att ha det där lilla ”extra”, känna att vi ger oss själva lite tid eller våra nära och kära. Det kan vara så enkelt som att ta en kvällspromenad, leka en stund med sina barn eller lägga lite mer energi kring middag eller kvällsmål, sitta kvarlängre vid bordet och småprata. Men det kan också vara att unna sej att prova den där aktiviteten man länge varit sugen på, ringa en vän man inte pratat med på länge, gå på bio eller se ett avsnitt av en bra TV-serie… Du vet bäst hur Du får bästa återhämtningen och ny energi och vila!

Min ambition denna höst handlar mycket om att skapa balans mellan arbete och fritid samt ge mej själv inplanerad tid för återhämtning. Vilka tankar har du inför hösten? Vad känner Du är viktigt i ditt liv just nu?

Kan du prioritera det du vill ha mer av och i så fall hur? Ta gärna en kopp te eller kaffe, sätt dej på en skön plats och fundera en stund på detta! Det behöver inte vara så stora saker som gör de största skillnaderna i livet! Börja med det enkla och lustfyllda om du kan, och utveckla efter hand.
Det är min livsfilosofi att göra så men alla är vi olika så självklart ska du utgå från dej själv! 😊
Och Du, kommer Du fram till något, skriv gärna ner det och bestäm NÄR DU SKALL GÖRA DET!

Hej hopp och lycka till!

”Se framåt med öppet sinne och se tillbaka med förståelse och förlåtelse!”

Kram Annika Blixt

NIA & Yoga – Rörelse för livet!

Yogaprogram hösten 2019

Yogaprogram våren 2019

Onsdagsordet

Nytt år, nya möjligheter!

Så kan man se inträdet av något orört. För en del kan det dock vara lite mindre lockande och kanske till och med utmanande med nya saker, förändringar och att inte veta vad som skall hända. Vem är du och hur tänker du nu när 2019 ligger blankt framför dej? Själv har jag blandade känslor, å ena sidan är det lite nostalgiskt att se tillbaka på året som gått, tänka på vad man gjorde men också på det man tänkt göra men som aldrig blev av … alla härliga stunder, upplevelser och möten som året gav men också vissa sorgligheter och tuffa situationer man ställts inför.

Jag tycker nog ändå att det känns härligt med ett nytt år. Det där att köpa ny almanacka och se alla oskrivna och okladdade blad ligga där och vänta på ifyllnad, lite som alla dagar och stunder som bara väntar på att upplevas. Jag vet inte om du är som jag, hittar på nyårslöften och har stora ambitioner på vissa delar du vill göra eller utveckla detta året? Om det är så, då hoppas jag att du varit snäll mot dej själv och satt en ambitionsnivå som är realistisk men också lustfylld. Lust och glädje är en framgångsfaktor när det gäller att lyckas med utmaningar och förändringar. En gnutta jäklar anamma, motivation och lite stöd av omgivningen kan också göra gott.

En sak till som jag framför allt fick in tydligare i mitt system de senaste månaderna på 2018 var; Medveten Närvaro! Vad innebär det då? En del av er har säkert kommit i kontakt med mindfulness som innebär samma sak. Genom en utbildning till handledare i ACT, har jag fått en tydlighet i hur vi kan bli mer medvetna i nuet och på det sättet även sänka vår stressnivå och bli mer fokuserade. Syftet med ACT ( Acceptance and Commitment Therapy) är att vägleda människor till ett rikt och meningsfullt liv – och att också få oss att acceptera den smärta som är en oundviklig del i att vara levande! Vill Du veta mer eller boka hälsosamtal som grundar sej på detta, hör av dej!

Till sist, ”lyft blicken, förläng magen och ta ett djupt andetag, tänk här och nu och le”!

NAMASTE Annika

Onsdagsordet

YOGA

YOGAN är här för att stanna! Den är absolut ingen övergående trend som snart suddas ut och ersätts av något annat… Vårt samhälle behöver yogan som motvikt till den stress och turbulens vi ständigt lever i och med. Yogan gör oss lugna och mer medvetna om oss själva och vår omgivning. OO handlar denna onsdag om yogans effekter och hur vi kan använda den som komplement till annan idrott och träning. Även i vardagslivet passar yogan som en metod att skapa balans och lugn, men också för att finna livsriktning och livsinnehåll .

Ett citat från en känd yogaguru: ” Do your practice and all is coming” Sri K Pattabhi Jois

Pattabhi menade att utan utövning och träning händer ingenting, yoga är 99 % praktik och 1 % teori, så våra dagliga rutiner och vanor är det viktigaste, för att få effekt av yogan.

Innan vi går vidare bara lite kort återblick på varför OnsdagsOrdet – OO,  kom till:

OnsdagsOrdet – OO kom till som ett forum för att reflektera och beskriva olika teman som har anknytningar till Blixthälsas verksamhetsutbud och de metoder, värderingar och tankar Blixthälsa försöker förmedla. Onsdagen är enligt historien en kraftdag , en ”Lillelördag”  mitt i veckan då bl a pigorna (piglördag). Detta gjorde onsdagen till en lite festligare vardag än de andra. Vår gamla nordiska gudasaga om Asgård, där de fornnordiska gudarna enligt sägen levde, berättar att onsdagen var uppkallad efter Oden, gudarnas härskare och ledare. Därav att onsdagen är en stark dag. Jag tyckte därför att den dagen var utmärkt att förmedla starka och viktiga tankar på!

Vad är då Yoga? Jo, en filosofi med över 5000 år på nacken! Yogans ursprung finns i Indien där man hittade arkeologiska fynd som visade olika yogapositioner. Många religioner ex buddismen har använt yogan som metod och därför förknippas de ofta med varandra. Yogan är dock religiöst obunden. Ordet yoga betyder förening, förening av kropp och själ. Yogan ser människan som ett energisystem med olika funktioner som behöver balans, harmoni och flöde. Genom att töja kroppen, tänjer vi även vår mentala kapacitet och får ett högre medvetande. Yogans grund är andningen och målet är meditation. Det finns många olika sorters yoga. Det viktigaste är att våga prova sej fram och se att olika former av yoga passar olika människor. När vi yogar mer fysiskt kan vi genom att vända, vrida, sträcka och vara förankrade i olika ställningar komma i kontakt med oss själva på ett nytt sätt. Saker väcks upp i kroppen och kommer upp till ytan. Det kan vara skador, sorg, oförrätter , sånt vi kapslat in, som gjort för ont. Med yogan kommer det upp till ytan och vi kan släppa det, gå vidare, sova bättre, bli gladare och må bättre.Vi befrias också från stress och oro när vi yogar regelbundet. Man ser klarare och tänker klarare. Yogan renar och rensar också ur kroppen och på det sättet stärks immunförsvaret.

Om man tränar, idrottar eller håller på med sport av olika slag kan yogan vara ett fantastiskt komplement. Yogan handlar inte om prestation eller att vara så vig som möjligt, utan om att bli mer medveten om sin kropp, sin andning, obalanser och balanser. Du utvecklar ditt sinne och får bättre intuition och självreflektion. Yogan ger återhämtning och ökar rörligheten, ger bättre balans och kroppshållning. Så låt yogan komma in i ditt liv och berika din kropp ditt sinne och din värld!

”Yoga is a process of replacing old patterns with new and more appopriate patterns”. Sri T. Krishnamacharya

Tills vi hörs igen, höj blicken och titta upp, kanske ser du nya möjligheter och får andra tankar!